Geen nagel om aan je kont te krabben

29 maart 2015 - Shanghai, China

Gisteren in Beijing, toevallig in een heerlijk dumpling restaurant, kwamen we aan de praat met een local. Nou ja praten is een groot woord; sigaretjes uitdelen, wijzen en op Google maps aangeven waar je vandaan komt, best gezellig! Deze meneer had aan zijn linker hand een aantal lange nagels. Een grapje gemaakt; in Nederland zijn lange nagels (links-duim) vaak een teken van coke snuiven. Je wipt het op je nagel en hopla zo bij je neus... Helaas wist Hans mij te vertellen, terwijl ik mijn dumpling naar binnen werkte, dat ze met hun lange nagels (links) de restanten van hun gaatje weg krabben.... Welkom in China zeg ik zo... Laten we Beijing in een vogelvlucht doen:
- druk, druk en nog eens druk... Met meer dan 22 miljoen inwoners, geen stukje wat niet uit mens bestaat.. Geen straathoek zonder getoeter en geschreeuw.
- kinderen zijn hier leuk. Ze hebben scheur broeken aan. Kortom, in je broek zit een gat zodat je slurfje eruit hangt en ten alle tijden ruimte heeft om te plassen of het andere te doen. Kinderen moeten hier snel zelfstandig worden. Een soort van kapstokken waar ze de kinderen in hangen om te leren lopen, net marionetten poppen. Piep geluidjes in de schoenen zodat ze snel leren lopen. Kinderen op de nek van hun ouders met blote billetjes.
- je bent hier een attractie als blanke. Iedereen wil met je op de foto en anders doen ze het stiekem. Uitgebreid staren vinden we al niet meer vreemd.
- boeren, scheten en smakken, heel normaal. Af en toe brengt dit bij ons wat lachbuien teweeg. Denk je in, je zit op een plein, een groepje komt naast je zitten, 1 laat een scheet en iedereen praat door...
- veel gezien. Van de toeristische trekpleisters als de Verborgen stad, Clock & Bell tower en de Chinese muur tot aan elektrische damesbrommertjes, rochelende Chinezen en vooral veel Duitse auto's.
- lekker gegeten: dumplings, noodles en zelfs in een restaurant aan tafel gebarbecued (net gourmetten....)
- censuur: helaas worden veel sites geblokt; Facebook, twitter, Google etc. Internet is ook super traag, kortom wederom wilden foto's niet uploaden en kunnen we alleen nog tekst delen.
- smog, smog en nog eens smog!!!!! De hele dag is de stad in een soort van mist gehuld. Zelfs als rokers hebben onze longen er last van. Het voelt alsof je een houtwerkplaats binnenkomt waar je de fijnstof van het hout voelt kriebelen in je keel. We zijn dan ook de hele dag aan het hoesten, zonder dat we echt verkouden zijn. Dit weekend blijkt ook nog eens dat er een zandstorm aankomt.
Kortom veel mooie dingen gezien maar ook tijd om weer verder te gaan. Treinticket geboekt met de snelle trein (300 km/h) naar Shanghai. Drie keer nagevraagd waar we moesten zijn, station west. Aangekomen op het station, alles behalve onze trein, we zaten op het verkeerde station. In de taxi gesprongen, naar het goede station, trein gemist, nieuwe tickets moeten kopen, trein ging pas een dag later, duur hotel, trein dag later wel gehaald en nu eindelijk in Shanghai...
Het geintje gisteren heeft ons al met al 200 Euro gekost. Dus om terug te komen op het begin, wij hebben nu geen nagel meer om aan onze kont te krabben!!