Yangshuo

17 april 2015 - Yangshuo, China

Vanuit Guilin zijn we verder getrokken naar Yangshuo. Wederom een plaats in de Hunan provincie welke bekend staan om zijn rivieren en zijn Karstgebergtes. Deze keer een kort bus ritje van 1.5 uur en dus snel ter plaatse. We hebben een mooi hotel aan de rivier met, voor het eerst, zachte bedden. In Yangshuo zijn overal fietsen te huur (€ 1,50) en vele fietsroutes uitgezet om alles te bezichtigen. Wij als echte Nederlanders uit een fietsland moeten dat natuurlijk ook kunnen (dachten we). We kochten zowaar een echte map, zodat we klaar waren om op onze Chinese kinderfietsen te stappen. Het verkeer is niet zo moeilijk: je rijdt op een snelweg, trapt harder dan de gemiddelde scooter en/of auto en neemt ten alle tijden voorrang. De auto' s toeteren vaak, maar dit is om je te waarschuwen; hè kijk uit ik kom er aan, ik ben groter! Maar dan heb je te maken met fietsende Chinezen. Laten we het erop houden dat we fiets slalom hebben gedaan. Her en der er hebben we er eentje geraakt maar dit lag niet aan ons. Ze kijken niet naar de weg, slaan gewoon af als ze hun attractie zien of gaan massaal op de rem. En dan moet je je ook nog indenken dat het over de 30 graden is, ze paraplu's in hun handen hebben of ingepakt zijn als een Siberisch ijskonijn. Maar wij als echte fiets maniakken, hadden al snel door dat na een km of 5, fietsende Chinezen nergens meer te bekennen waren. We hebben een tocht omhoog door het karstlandschap gedaan om daarna onze fietsjes op een bamboe vlotje te gooien en ons zeer relaxt de rivier af laten drijven naar de plaats van bestemming. Helaas hebben we ook ondervonden dat de kaart niet helemaal klopt en we zeker een tocht van meer dan 30 km hebben gedaan met afwisseling van 12% omhoog, geen weg meer en gaten in de weg. We hebben zo een hoop platteland en kleine dorpjes gezien. Ook wildlife was onderweg present: naast mooie vogels werd een zonnebadende slang bijna door Jannie overreden, maar hij schoot net tussen de banden door. Op allerlei plekken langs de weg liggen graven en wordt vuurwerk afgestoken om boze geesten bij de doden weg te jagen (of om gewoon lekker te knallen...) Hoewel de ratelbanden in de winkels bijna schreeuwen " heb je een lekker vuurtje voor mij?", deze keer maar verstandig geweest. Ook zijn we nog in de bus gesprongen naar Xingping, een dorpje aan de rivier waar de afbeelding van het 20 yuan biljet op is gebaseerd. Dat zag er mooi uit, maar naast een hoop "bamboo, you want bamboo?" schreeuwende vrouwen was er niet veel te vieren. Yangshuo is erg toeristisch en voor het eerst kwamen er gebakken eieren met spek op tafel als ontbijt, lekker! Wij hebben Yangshuo als onze laatste mooie bestemming van China gemaakt en zijn hier bijna 7 dagen gebleven. Voor het eerst werd het korte broeken weer, 30 graden plus. Overdag wat fietsen en rondkijken en eind van de middag rustig een biertje drinken bij de rivier. Ik denk dat we beiden kunnen zeggen dat de Hunan provincie een van de mooiste van China is. Rust, bergen, rivieren, rijstvelden. Heel wat anders dan de grote steden die massaal, druk en soms een aanslag op je zintuigen zijn. We hebben soms versteld gestaan wat mensen hier eten en soms ook lol gehad, hoe gaan we dit weer met stokjes naar binnen werken. We zijn erachter dat Chinezen een zeer zwakke reismaag hebben en aan veel regels schijt hebben. Het reizen in China zonder Chinees te spreken is niet makkelijk en bestaat vooral uit veel gebaren, aanwijzen en we lopen nog maar even weer verder om dan toch maar weer te vragen. We zijn nu net aangekomen in Nanning. Wederom een grote stad waar we de laatste paar dagen in China doorbrengen. Zondag stappen we op het vliegtuig en zijn we klaar voor " Good morning Vietnam".

1. Marcel Betten:
    19 april 2015
    Wow! Genieten in China met aangename temperaturen en idyllische plekken met biertje bovendien! Straks in Viêt Nam ook even langs bij "Ome Ho" in zijn mausoleum te Hanoi? Ga vooral verder genieten!
    Ik kan genieten van jullie verhalen!
    Ciao, Marcel
  2. Mark:
    19 april 2015
    Hoi jullie 2,

Geniet van jullie verhalen en foto's. Nog nooit zoveel foto's van Hans gezien...
    Veel plezier met jullie verdere reis :)
  3. Swier en Nataliya:
    20 april 2015
    Hoi half chinezen. geweldig mooie reisverhalen en foto's.
    om jaloers op te worden, maar je moet ook durven zo op reis te gaan.ga lekker met verder genieten en keep health. groetjes Swier en nataliya
  4. Erik en Ulrike ploeger:
    28 april 2015
    Mooi reisverslag weer hoor, maar vooral ook mooie foto's, nog veel plezier samen op jullie avonturen reis, groetjes van hier.