Honkie Ponkie Shanghai

2 april 2015 - Shanghai, China

In groep 1/2 bij juf Marjan in de klas zongen wij altijd als er iemand jarig was. We gingen netjes in een kringetje zitten en begonnen met zingen: er is er een jarig hoera, hoera. Daarna in verschillende talen; À anniversaire à toi en altijd als laatste Honkie Ponkie shanghai. Nu in Shanghai aangekomen vraag ik mij toch zeker af of juf Marjan dit niet verzonnen heeft, de taal klinkt namelijk niet zoals wij hem zongen. Met de trein vanuit Beijing naar Shanghai gegaan. De trein ging over de 300 km/h en was een spektakel. Ons hotel ligt erg dicht bij de Bund (zie foto kleurige gebouwen) de attractie van Shanghai. Shanghai is schoner, mooier, rustiger en relaxter dan Beijing. Ondanks dat het een zeer grote stad is, zijn er plekjes van stilte en rust met bomen, groen en bloemen. Toch blijft het op de drukke plekken een soort van claustrofobisch gevoel geven door alle Chinezen die zowat door je heen willen. Grappig is dat ondanks dat ze klein zijn, ze zeer snel en wendbaar zijn. Bijvoorbeeld in de metro. Als de deuren open gaan dan wurmen ze zich naar binnen, naar dat ene lege stoeltje. Dat er dan ook mensen zijn die de metro uit willen, dat boeit dan niet. Na eerst een paar keer netjes te hebben staan wachten, drukken wij ons nu ook gewoon naar binnen. Nog leuker is als je je backpack op je rug hebt. Je bent dan en groter en hebt contra gewicht op je rug wat maakt dat je een soort van flipperkast kan spelen met chinezen... Kortom we draaien linksom, rechtsom en we hebben een keurige in of uitgang van de metro :) In Shanghai een fotoadapter voor de iPad gekocht. Hierdoor kunnen we foto's eindelijk uploaden. Redelijk afgedongen want het was een neppe. Veel van de stad gezien en wederom platvoeten met blaren erop gelopen. We wilden naar het "Venetië" van Shanghai (volgens Hans was het gewoon Giethoorn) maar omdat we ons niet zo lekker voelden en het de hele dag regende, dit niet gedaan. In plaats hiervan naar het Propaganda museum gegaan. De afgelopen 50 jaar heeft het museum allerlei posters bewaard hoe vroeger het volk werd geïnformeerd. Zoals elk propaganda, natuurlijk gericht op de slechte Amerikanen en hoe goed hun eigen militairen zijn. Helaas mochten we geen foto's maken. Hierna nog door de Franse wijk geslenterd. Mooie restaurants met zowaar Frans, Italiaans en ander westerse tentjes. Treintickets gekocht om richting het groen en de bergen te gaan. Zeer goed ons huiswerk gedaan en vanaf het goede station vertrokken. We zijn nu onderweg naar waar de film "avatar" is opgenomen. Dit plaatsje heet Zhanghiajie en maakt dat we 20 uur en weer 1500 km verder trekken. Kortom de volgende update komt uit de rust en bergen.

1. Harma:
    5 april 2015
    Hallo Hans en Jannie,
    Ik kreeg van Oktje jullie reisblog, wat leuk om jullie avonturen te lezen! Wat een mooie reis, en af en toe ook wel even afzien :-). Zijn de nagels al weer aangegroeid? :-)
    Fijne paasdagen waar jullie momenteel ook zijn, en nog een hele fijne en voorspoedige reis!
    Hartelijke groet, Harma